Audio Kompresor

9

Audio Kompresor

Co je to kompresor
Kompresor (compressor) je zvukový procesor, který zmenšuje rozdíly mezi nejslabším a nejsilnějším signálem zvukové stopy. Lidsky řečeno, pomůže vám vyrovnat nahrávku tak, aby zněla ve všech částech přibližně stejně hlasitě. A to tak, že nejhlasitější místa ztlumí dle vámi zvolených parametrů zatímco ty slabé místa nechá nedotčené. Můžete ho použít jak na stopu pro kompresi jednotlivých nástrojů či hlasů, například na kytaru, bicí, zpěv, tak na celkový mix.

Pro pochopení kompresoru je důležité nejprve popsat základní typy nastavení.

Treshold (Hranice)
Je to hranice signálu, při které se zapíná kompresor. Například to může být –10dB. Hlasitější signál bude ztlumen dle nastavení poměru. Signál může být měřen pomocí jeho hlasitosti – Peak level. Lidské ucho ovšem více vnímá signál více komplexně jako jeho celkovou akustickou sílu – RMS level. Některé kompresory lze proto přepnou na toto měření. Speciálním způsobem měření je takzvané Low level, kde se za rozhodující úroveň signálu berou basové frekvence.

Ratio (Poměr)
Je to poměr dle kterého bude signál ztlumen (1:n) a nebo zesílen (n:1). Tento poměr ovšem nemusí být lineární.

Knee (Tvar křivky)
Jedná se o tvar křivky. Může být lineární (hard knee) až logaritmický (soft knee). Některé kompresory mají také možnost simulovat křivky ze starých lampových kompresorů a tak simulovat jejich zvukov. Někdy se takové kompresory označují jako Vintage.

Nejlépe to uvidíte na následujícím obrázku:

Kompresor - grafické znázornění

Osa X označuje vstupní úroveň signálu a osa Y výstupní úroveň signálu. Křivka zobrazuje jak bude zvuk utlumen. V našem případě je kompresor nastavený na poměr 1:2 a treshold na -20 dB.

Attack (rychlost náběhu)
Doba od momentu kdy signál do kompresoru vstoupil až do doby než kompresor začne působit. Docílíme tak více přirozeného zvuku.

Release
Je to doba za kterou přestane kompresor působit po té co signál klesne pod treshold. Jedná se o velice důležité nastavení neboť ovlivňuje jak bude nahrávka dýchat.

Holdtime
Jedná se o jakési prodloužení působení kompresoru. Používá se hlavně u basy, kdy je působení kompresoru v jeho klasickém nastavení příliš rychlé a zvuk je nepěkně zabarvován.

Než začneme popisovat konkrétní příklady použití je třeba vysvětlit čeho se při použití kompresoru vyvarovat.

Změna barvy zvuku
Při silné kompresi bude signál sice více vyrovnaný ale ztratí svou dynamiku a nahrávka nebude správně dýchat. Jelikož nejhlasitější jsou většinou basy a výšky bude nahrávka znít více středově a hlavně basy ztratí svou dynamiku.

Zkreslení
Zkreslení vzniká například špatným nastavením attack a release. Pokud nastavíte attack na příliš krátký čas bude zvuk znít nepřirozeně. Pokud bude release zase příliš dlouhý může být zvuk jakoby zastřený. Krásně je to vidět například na kopáku, kde tyto hodnoty hrají velmi důležitou roli.

Použití kompresoru

  1. Vždy začínejte s vypnutým kompresorem nebo s poměrem 1:1 a bez tresholdu. Důležité je nejprve zvukovou stupu poslechnout v celé její délce a zjistit co vlastně chceme kompresorem docílit.
  2. Nastavte poměr podle typu stopy. Pro zpěv nebo živé nahrávky nastavte větší poměr. Pro pouhé zahlazení nahrávky naopak zvolte menší poměr. Můžete experimentovat, v tom případě je vhodné začít od poměru 1:10.
  3. Nastavte treshold tak aby občas docházelo k redukci ale zvuk zněl pořád přirozeně. Poslechněte si celou nahrávku a nastavte trashold na patřičnou hodnotu.
  4. Nastavte attack a release. Tady je to trochu těžší protože to chce hodně poslouchat. Pozor na to, že rychlejší kompresor s kratším release vám hodně posune zvuk do středových pásem. Použijte ekvalizér za kompresorem pokud je to třeba.
  5. Nastavte knee – pro teplejší a přirozenější zvuk použijte soft knee.
  6. Opakujte postup až budete s výsledkem maximálně spokojeni.
  7. Nebojte se experimentovat a zapojit třeba dva různé kompresory po sobě. Každý kompresor je jiný a jinak upravuje zvuk čehož se dá využít nebo naopak použitím nesprávného kompresoru zvuk zkazit.

Pokud se vám nechce trávit čas nastavováním kompresoru manuálně, využijte přednastavené presety, které má skoro každý kompresor v nabídce. Minimálně jako základní přednastavení pro další úpravy je to dobré a hlavně rychlé.

Základní nastavení pro jednotlivé nástroje

Kick
Ratio 5:1
Attack 50ms
Release 100ms

Snare
Ratio 4:1
Attack 38ms
Release 800ms

Basa
Ratio 3:1
Attack 60ms
Release 300ms

Akustická kytara
Ratio 6:1
Attack 1ms
Release 100ms

Elektrická kytara
Ratio 5:1
Attack 60ms
Release 160ms

El. Piano
Ratio 2:1
Attack 23ms
Release 100ms

Uvedené nastavení jsou pouze orientační a doporučuji je použít spíše jako základní vodítko. Finální nastavení se bude řídit kvalitou nahrávky, barvou zvuku a celkovou dynamikou. Treshold nastavte podle sluchu.

9 komentářů

  1. Lukas - 28. 7. 2010 22:26

    Dík, usefull guide

  2. Romy - 19. 10. 2010 12:58

    Perfektní článek….díky

  3. Petr - 28. 11. 2011 17:39

    Vynikající, děkuju moc

  4. Milan - 2. 10. 2012 1:44

    Díky moc, super článek 🙂

    Pište víc a víc 🙂

  5. Lukas - 20. 5. 2014 10:40

    skvělé jednoduché vysvětlení , díky

  6. Michal - 3. 10. 2017 6:43

    Super díky

  7. Milan Mastný - 17. 10. 2017 11:53

    V případě, že jste našli tento článek když jste hledali „Jak používat kompresor“ jako já. a měli jste na mysli kompresor na stlačený vzduch tak tady je odkaz na ten správný..:-)
    https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/poradna/jak-vybrat-kompresor

  8. OT Ľ - 6. 4. 2018 9:15

    Dobrý deň, potreboval by som názov tohoto audio komporesora, ktorý je na úvodnom obrázku, alebo link naň. Ďakujem za ochotu, ak to niekto vie.

  9. OT Ľ - 6. 4. 2018 9:19

    Názov propgramu podľa úvodného obrázku prosím ak niekto vie na usadeny@azet.sk. Poprípade link. Ďakujem za info.

Have your say