Ekvalizér

8

Ekvalizér

Wikipedie o ekvalizéru říká: “Ekvalizér je zařízení (nebo jeho část) sloužící k úpravám frekvenční charakteristiky zvukového signálu zesílením či potlačením některých částí akustického spektra.“ Komu by to nic neříkalo, tak je to prostě zařízení, které umožní měnit hlasitost určitých frekvencí zvuku. A to v celém spektru od zhruba 20Hz až do 20 000Hz.

Problém je, že každý zvuk je unikátní a zní jinak v různém prostředí. Upravit frekvenční charakteristiku zvuku ekvalizérem tak, aby zněl všude dobře je tedy velice těžké. Když to vynásobíte celou skupinou zvuků, které zní zároveň ve vaší nahrávce a vzájemně se ovlivňují, může se jevit práce s ekvalizérem jako něco naprosto nemožného. Tento článek by vám měl pomoci tuto oblast pochopit a pomoci vám zjistit, co a kde změnit, aby to znělo dobře.

Hlavní typy ekvalizérů

Frekvenční clony (high-pass a low-pass filtr)
Tyto zařízené umí většinou pouze jednu funkci a tou je zeslabit příslušnou frekvenční oblast (Výšky nebo Basy). High-pass filtr se používá většinou k odstranění basů a nízkých frekvencí. Například to může být nepříjemné rezonování basové kytary nebo „kopáku“. Low-pass filtr se naopak používá k odstranění vysokých frekvencí, například šumu při nahrávání basové kytary.

Grafické ekvalizéry
Grafické ekvalizéry bývají většinou vybaveny tahovými potenciometry, které mohou zesilovat nebo zeslabovat určitou frekvenci. Počet tahových potenciometrů určuje typ grafického ekvalizéru. Můžete se setkat s pěti, ale i třeba třiceti tahovými potenciometry (kanály). Frekvenční rozsah je většinou rovnoměrně rozdělen mezi jednotlivé kanály s centrální frekvencí a přilehlé frekvenční oblasti (bandwidth). Hlavní výhodou grafického ekvalizéru je, že můžete udělat změnu u příslušné oblasti, která odpovídá danému kanálu. Čím více kanálů, tím detailněji se můžete zaměřit na určitou oblast. Naopak pokud budete upravovat frekvenci u pěti kanálového ekvalizéru, frekvenční rozsah, který vaše úpravy ovlivní bude mnohem větší. Další výhodou je určitá grafická vizualizace nastavení. Prakticky můžete ihned říct jaké frekvence a jakým způsobem jsou upraveny.

Parametrické ekvalizéry
Parametrické ekvalizéry řeší problém grafických ekvalizérů díky možnosti nastavit si přesně centrální frekvenci a rozsah okolních frekvencí, které vaše změna postihne.

Frekvence

Každému tónu odpovídá určitá stálá frekvence. Vše se odvozuje od takzvaného základního tónu – komorního a (a4) s frekvencí 440 Hz. Tabulku s frekvencemi jednotlivých tónů naleznete zde.

Frekvence jednotlivých not jsou důležité hlavně pro vědecké účely. Například postupem času se frekvence komorního „a“ posunula až na 442Hz. Mnoho moderních muzikologů o tom vede dlouhé diskuze. Pro nás je ovšem důležitější poznat jednotlivé oblasti a frekvence u jednotlivých nástrojů.

Kick
Pop, Soul, Funk, Rock

Standart Kick

  • Hi-pass filtr okolo 30Hz – pro čitelnější zvuk basy se kterou v této oblasti dochází ke konfliktu
  • Snížení o 5-10db okolo 300Hz – pro snížení rezonance a lepší čitelnost
  • Zvýšení o 1-3db okolo 3000Hz – pro větší průraznost a ostrost

Podobné nastavení mají například Tomy. Pouze je potřeba si dát pozor na konflikt s basou a vhodné je ubrat o 2-4db v oblasti okolo 400Hz.

Hip-hop, Drum and Bass, Techno

Hip-hop kick

  • Hi-pass filtr okolo 30hz – pro čitelnější zvuk basy se kterou v této oblasti dochází ke konfliktu
  • Zvýšení o 2-10db okolo 50-100Hz – sytost
  • Mírné zvýšení o 1-2db okolo 300Hz – pro zvýšení rezonance
  • Zvýšení o 1-3db okolo 1500 – 3000Hz pro větší průraznost
  • Snížení až o 10db od 5000Hz výše – pro ještě větší rozmělnění zvuku a odstranění vysokých frekvencí, které se do hip-hopu nehodí
Basa
Basa

  • Snížení rezonance okolo 300Hz
  • Zvýšení průraznosti okolo 2000Hz

Basu je vhodné zbavit všech nepříjemných frekvencí, které rezonují. Postup jak najít špatně rezonující frekvence:

  1. Nechte hrát basu v sólo režimu.
  2. Nastavte si na EQ na výběr úzké oblasti (bandwidht) a oblast zesilte na maximum.
  3. Pohybujte s frekvencí doleva nebo doprava a poslouchejte, kde to nejvíce rezonuje.
  4. Pak tuto frekvenci zeslabte podle potřeby. Pokud jste vybrali pouze tuto frekvenci nemělo by to tolik ovlivnit zvuk basy, ale výrazně to pomůže k odstranění špatných frekvencí. Opakujte podle potřeby, ale pozor aby jste basu příliš neutlumili a nezničili její zvuk.

Basa - snizeni rezonance

Basu samozřejmě můžete dále upravovat, například je možné zvýšit frekvenci okolo 40Hz k dosažení hutného basového zvuku. Slapovanou basu je zase vhodné zesílit okolo 7000 až 10000Hz pro zvýraznění slapovaného zvuku.

Snare
Snare

  • Zvýšení o 2-10db okolo 5000 až 6000Hz pro zlepšení zvuku
  • Zvýšení o 2-6db okolo 100Hz pro větší sytost zvuku
  • Snížení o 2-5db okolo 300Hz pro zlepšení čitelnosti zvuku
  • Zvýšení o 1-10db okolo 800 až 2000Hz pro zvýšení průraznosti
Hi-hat
Hi-hat

  • High-pass filter až někam k 200Hz, možno i více
  • Zvýšení o 3-6db okolo 10000Hz pro čistý a jasný zvuk
  • Zvýšení o 2-5db okolo 4000 až 5000Hz pro ostrost
  • Někdy je vhodné trochu ubrat okolo 1000 až 3500Hz, jelikož tyto frekvence jsou pro lidské ucho nepříjemné.
Zpěv a vokály
VokalZpěv je dobré většinou nechat bez EQ. Důvodem je naše velká citlivost na jakoukoliv změnu v charakteru a barvě vokálu.

Někdy lze trochu zlepšit ostrost okolo 5000 až 6000 Hz a naopak ubrat v oblasti nepříjemných frekvencí někde mezi 1000 až 3500 Hz.
Pokud jsou vokály moc nečitelné zkuste také ubrat někde okolo 300Hz.
U background vokálů je dobré snížit frekvence mezi 3000Hz a 4000Hz a naopak tyto frekvence zvýšit u lead vokálů.

Rap a mluvené slovo
Opět tady platí to samé co u vokálů o střídmosti v používání EQ.

Rap

  • Zvýšení o 4 – 10db v oblasti okolo 2000Hz pro lepší čitelnost hlasu
  • Zvýšení o 2 – 6db v oblasti mezi 2000 až 5000Hz
Piano
Piano

  • Zvýšení o 1-5db v oblasti okolo 2000Hz pro lepší čitelnost
  • Snížení o 1-2db v oblasti okolo 400Hz pro snížení rezonance
  • Zvýšení o 1-5db v oblasti okolo 10000Hz pro jasný a čistý zvuk
Kytara

  • Zvýšení o 1-5db v oblasti okolo 4000Hz pro lepší čitelnost a ostrost zvuku
  • High-pass v oblasti okolo 40Hz
Pro všeobecné použití je vhodné si zapamatovat následující:

  • 30Hz – oblast spodních basů, v této oblasti je vhodné použít high-pass filtr pro odstranění šumů a rezonancí. Basu je naopak vhodné v této oblasti někdy zesílit pro docílení takzvaného boom efektu.
  • 100 až 200Hz – sytost zvuku
  • 300Hz až 2000Hz – barva zvuku, okolo 300Hz je třeba dát pozor na rezonování a případně frekvence v této oblasti snížit
  • 2000Hz – čitelnost zvuku
  • 3000Hz – 5000Hz – průraznost a ostrost zvuku
  • 10000Hz – Jasnost a čistota zvuku

Uvedené hodnoty jsou pouze ilustrativní. Výsledné nastavení se bude řídit charakteristikou nahrávky a použitých zvuků. Nicméně pro základní orientaci je návod myslím dostačující.

Několik rad pro použití EQ

  1. Začínejte s EQ nastaveným na nulu.
  2. Nejprve poslouchejte a pak až začněte nastavovat EQ. Nikdy se nesnažte něco změnit aniž by jste nevěděli čeho chcete dosáhnout.
  3. Odstraňte špatné a nehezky znějící frekvence. Používejte úzké pásmo (bandwidht) a tyto frekvence ztlumte. Pro vysoké frekvence používejte středně široké pásmo pro přirozenější efekt.
  4. Nebojte se experimentovat a zkoušet různá nastavení. Pokud si nebudete vědět rady zkuste začít od předem uložených nastavení.
  5. Upravte frekvence podle vašeho nejlepšího svědomí a vědomí.
  6. Poslechněte si výsledek a porovnejte s originálem. Pozor, použitím EQ můžete originální zvuk zesílit či zeslabit, při porovnávání se snažte porovnávat stejně hlasité zvuky. Proto je někdy potřeba snížit nebo naopak zvýšit hlasitost aby jste vykompenzovali změny provedené v EQ.

8 komentářů

  1. Martin Motloch - 7. 4. 2010 12:56

    Dobrý den, članek je to moc pěkný, něco takovéh na webu v češtině chybí. Připravujete i další články např. compresor atd???

  2. Michal - 24. 4. 2010 18:45

    Děkuji za skvělý, přehledný článek, který mi velice pomohl.

  3. Pomi - 15. 5. 2010 14:21

    Děkuji.
    Compresor je v plánu. Připravujeme ukázky i detailní recenzi některých software compresorů.

  4. Lukas - 28. 7. 2010 18:32

    Tak, něco podobného už hledám pěkně dlouho…Dík moc

  5. Petr - 28. 11. 2011 17:32

    Ahoj, sem amatér, který se nyní snaží zvučit na digitální yamaze. Chtěl jsem se zeptat, jestli je funkce bandwidht a nebo jestli tím je myšleno nejnižší možné pásmo. Díky

  6. Michal - 5. 4. 2013 13:46

    Chlapi díky za tyto rady něco takového sem hledal už dlouho !! Těším se na další

  7. David - 16. 1. 2015 10:33

    Děkuji za skvělý článek. Jen by mě zajímalo na jakých mikrofonech se použilo toto nastavební EQ a případně foto umístění. Je jasné, že zvuk zásadné ovlivňuje samotný nástroje, ale pomohlo by to. Díky

  8. Ivo - 7. 8. 2018 14:06

    Především děkuji za hodně přínosný článek o equalizaci. Sám bych dodal pohledem posluchače že,poslední dobou je rozšířený nešvar vytáhnout frekvence 2000-7000 hz hodně nahoru , zejména 3,5 khz a takto upravená hudba mírně řečeno hodně divně zní , je agresivní a často až nepříjemně škvrčí .Týká se to i některých rozhl.stanic kde sedí za stolkem s „čudlíky“ nějaká „vyhulená trubka“ s rozsahem sluchu na úrovni telefonního sluchátka .Tohle spolu s loudness war spolehlivě udělá muziku neposlouchatelnou.Taky vytažené frekvence okolo 300hz umí být nepříjemné.

Have your say