Ekvalizér

Wikipedie o ekvalizéru říká: “Ekvalizér je zařízení (nebo jeho část) sloužící k úpravám frekvenční charakteristiky zvukového signálu zesílením či potlačením některých částí akustického spektra.“ Komu by to nic neříkalo, tak je to prostě zařízení, které umožní měnit hlasitost určitých frekvencí zvuku. A to v celém spektru od zhruba 20Hz až do 20 000Hz.
Problém je, že každý zvuk je unikátní a zní jinak v různém prostředí. Upravit frekvenční charakteristiku zvuku ekvalizérem tak, aby zněl všude dobře je tedy velice těžké. Když to vynásobíte celou skupinou zvuků, které zní zároveň ve vaší nahrávce a vzájemně se ovlivňují, může se jevit práce s ekvalizérem jako něco naprosto nemožného. Tento článek by vám měl pomoci tuto oblast pochopit a pomoci vám zjistit, co a kde změnit, aby to znělo dobře.
Hlavní typy ekvalizérů
Frekvenční clony (high-pass a low-pass filtr)
Tyto zařízené umí většinou pouze jednu funkci a tou je zeslabit příslušnou frekvenční oblast (Výšky nebo Basy). High-pass filtr se používá většinou k odstranění basů a nízkých frekvencí. Například to může být nepříjemné rezonování basové kytary nebo „kopáku“. Low-pass filtr se naopak používá k odstranění vysokých frekvencí, například šumu při nahrávání basové kytary.
Grafické ekvalizéry
Grafické ekvalizéry bývají většinou vybaveny tahovými potenciometry, které mohou zesilovat nebo zeslabovat určitou frekvenci. Počet tahových potenciometrů určuje typ grafického ekvalizéru. Můžete se setkat s pěti, ale i třeba třiceti tahovými potenciometry (kanály). Frekvenční rozsah je většinou rovnoměrně rozdělen mezi jednotlivé kanály s centrální frekvencí a přilehlé frekvenční oblasti (bandwidth). Hlavní výhodou grafického ekvalizéru je, že můžete udělat změnu u příslušné oblasti, která odpovídá danému kanálu. Čím více kanálů, tím detailněji se můžete zaměřit na určitou oblast. Naopak pokud budete upravovat frekvenci u pěti kanálového ekvalizéru, frekvenční rozsah, který vaše úpravy ovlivní bude mnohem větší. Další výhodou je určitá grafická vizualizace nastavení. Prakticky můžete ihned říct jaké frekvence a jakým způsobem jsou upraveny.
Parametrické ekvalizéry
Parametrické ekvalizéry řeší problém grafických ekvalizérů díky možnosti nastavit si přesně centrální frekvenci a rozsah okolních frekvencí, které vaše změna postihne.
Frekvence
Každému tónu odpovídá určitá stálá frekvence. Vše se odvozuje od takzvaného základního tónu – komorního a (a4) s frekvencí 440 Hz. Tabulku s frekvencemi jednotlivých tónů naleznete zde.
Frekvence jednotlivých not jsou důležité hlavně pro vědecké účely. Například postupem času se frekvence komorního „a“ posunula až na 442Hz. Mnoho moderních muzikologů o tom vede dlouhé diskuze. Pro nás je ovšem důležitější poznat jednotlivé oblasti a frekvence u jednotlivých nástrojů.
Kick |
Pop, Soul, Funk, Rock
Podobné nastavení mají například Tomy. Pouze je potřeba si dát pozor na konflikt s basou a vhodné je ubrat o 2-4db v oblasti okolo 400Hz. Hip-hop, Drum and Bass, Techno
|
Basa |
![]()
Basu je vhodné zbavit všech nepříjemných frekvencí, které rezonují. Postup jak najít špatně rezonující frekvence:
Basu samozřejmě můžete dále upravovat, například je možné zvýšit frekvenci okolo 40Hz k dosažení hutného basového zvuku. Slapovanou basu je zase vhodné zesílit okolo 7000 až 10000Hz pro zvýraznění slapovaného zvuku. |
Snare |
![]()
|
Hi-hat |
![]()
|
Zpěv a vokály |
![]() Někdy lze trochu zlepšit ostrost okolo 5000 až 6000 Hz a naopak ubrat v oblasti nepříjemných frekvencí někde mezi 1000 až 3500 Hz. |
Rap a mluvené slovo |
Opět tady platí to samé co u vokálů o střídmosti v používání EQ.
|
Piano |
![]()
|
Kytara |
![]()
|
Pro všeobecné použití je vhodné si zapamatovat následující:
|
Uvedené hodnoty jsou pouze ilustrativní. Výsledné nastavení se bude řídit charakteristikou nahrávky a použitých zvuků. Nicméně pro základní orientaci je návod myslím dostačující.
Několik rad pro použití EQ
- Začínejte s EQ nastaveným na nulu.
- Nejprve poslouchejte a pak až začněte nastavovat EQ. Nikdy se nesnažte něco změnit aniž by jste nevěděli čeho chcete dosáhnout.
- Odstraňte špatné a nehezky znějící frekvence. Používejte úzké pásmo (bandwidht) a tyto frekvence ztlumte. Pro vysoké frekvence používejte středně široké pásmo pro přirozenější efekt.
- Nebojte se experimentovat a zkoušet různá nastavení. Pokud si nebudete vědět rady zkuste začít od předem uložených nastavení.
- Upravte frekvence podle vašeho nejlepšího svědomí a vědomí.
- Poslechněte si výsledek a porovnejte s originálem. Pozor, použitím EQ můžete originální zvuk zesílit či zeslabit, při porovnávání se snažte porovnávat stejně hlasité zvuky. Proto je někdy potřeba snížit nebo naopak zvýšit hlasitost aby jste vykompenzovali změny provedené v EQ.
12 comments