Reverb

2

Reverb

Před časem jsem psal tento článek pro server hiphopmp3.cz a říkal jsem si, kde bych asi tak měl začít. Co je to vlastně reverb? Nechtěl bych zabíhat do stejně nic neříkajících definic, protože bych to stejně asi nepopsal přesně a v praxi to ani nepoužijete. Nicméně, reverb se snaží napodobit něco s čím se setkáváme denně. Každý zvuk, který slyšíme se skládá z prvotního signálu a signálů, které se někde v prostoru odrazily a dál odráží. Celkový pocit, který nám přijde přirozený, nám pak vlastně udává zvukovou charakteristiku prostředí. V kamenné katedrále nebo v malém pokoji s dřevěným nábytkem, bude znít  každý zvuk trochu jinak.


Studiový reverb se snaží takové prostředí napodobit, a proto má většinou mnoho různých nastavení, od materiálových charakteristik, přes velikost prostoru až po pohltivost a odrazivost materiálu a nejrůznější filtry. Snaží se tak ošálit naše uši a navodit dojem poslechu ve zvoleném prostředí.

Hlavní typy a nastavení reverbu

Typy – jedná se o nastavení typu great hall, small room, plate, reversed, gate atd. Prostě charakteristika prostředí, odrazivost materiálu atd.
Great hall se většinou používá když chceme nějaký nástroj posunout z popředí do pozadí, pro vytvoření dojmu, že nástroj hraje z větší vzdálenosti.
Plate reverb se používá většinou na bicí (hlavně snare) a vokály (na sólo většinou míň než na doprovodný zpěv), zvuk je více výrazný a většinou jakoby zabarveny.
Gate reverb je reverb jehož dozvuk je přerušen podle volitelného nastavení, je užíván dost často, pro svou agresivitu, na perkuse.

Hlavní nastavení
Pre-delay –Je doba za kterou se reverb projeví, udává se v milisekundách -20ms, 60ms …Je to dobrý způsob pro dosažení většího prostoru, například u vokálů.

Dozvuk – některé materiály odráží více, některé méně. Dozvuk nám určuje jak moc se bude ještě prvotní signál odrážet a bude stále slyšitelný, respektive než klesne pod hodnotu -60dB oproti původnímu signálu. Dlouhý dozvuk funguje dobře na smyčce a na některé pianové pasáže se sustain pedálem. Důležitý je sladit dozvuk s tempem – na některé zvuky, hlavně v rychlé skladbě se hodí dávat krátký dozvuk, zatímco dlouhý dozvuk na vokál může být efektní.

Frekvenční charakteristika (cut-off vyšších frekvencí)  – určité prostředí odráží dané frekvence jinak. Například dřevem obložená místnost nám bude odrážet nejlépe střední pásma, zatímco spodní bude víc pohlcovat. Vyšší frekvence zase mívají v přírodě kratší dozvuk Pomocí frekvenční charakteristiky můžeme upravit jejich chování a tím dodat našemu reverbu na věrohodnosti. Někdy postačí na reverbovaný signál připojit EQ a vyrušit ty frekvence, které se ruší s celkovým mixem.

Dále se mohou vyskytovat nastavení jako ER – early reflections, diffusion, stereo – oddělené kanály, mono, EQ, wall, reverse atd. Většina těchto nastavení simulujících prostředí, například wall nastavuje postavení stěn v prostoru, závisí na konkrétním zvoleném reverbu a je dobré si přečíst manuál co které nastavení dělá. Osobně se nad tím ale moc nepozastavuji, prostě nahraji již přednastavený preset a upravím hlavní nastavení podle potřeby. V domácím studiu stejně drobné rozdíly nepoznáte.

Dnes již neexistují víceméně žádná pravidla pro aplikování reverbu, reverb může být použit jak na celou skladbu k dosažení určité kompaktnosti (mastering reverb), tak na jednotlivé kanály podle potřeby.
Rovněž zapojení reverbu dnes již není pravidlem. Dříve se reverb dával přes zapojení send, tedy k hlavnímu signálu se přimíchával signál reverbovaný. To v digitálním mixu na starých mašinách šetřilo výkon, neboť byl použit třebas jen jeden reverb na více kanálů. S rostoucím výkonem počítačů tenhle problém odpadá a reverb lze zapojit na signál přímo. Důležité je ale dodržet správné nastavení wet a dry mixu (většina programů to již automaticky nastaví za vás). Pro zapojení přímo je Dry mix na 100% a Wet mix se přimíchá podle potřeby, zatímco u zapojení přes send je Dry na 0 a Wet na 100% – množství reverbu se pak na mixu nastaví hlasitostí send. Zapojení přes Send má ale i jiné výhody, a to v možnosti dál upravovat reverbovaný signál, například použitím EQ, phaseru a dalších stereo mašinek, měnících panoramu, navíc původní signál můžete dál upravovat a přidávat třeba compresor atd. Docela dobrý trik je použít chorus místo na piano nebo synth jenom na reverbovanou část signálu, dosáhnete tím zajímavého a zároveň bohatého zvuku.

Dnešní digitální reverby jsou navíc již vybaveny midi, takže lze jednotlivé parametry měnit. Například můžete dramaticky změnit reverb při přechodu z jedné části skladby do druhé.

Reverb je, podle mě, jeden z nejdůležitějších efektů vůbec a práci bez použití reverbu si ani nedovedu představit. S trochou experimentování lze dosáhnout opravdu zajímavých zvukových efektů. Pozor ale, aby přílišné použití reverbu neučinilo nahrávku nečitelnou. Nesprávné použití reverbu či příliš velký a dlouhý reverb může celou skladbu zkazit.

Zdroje: Intermusic, Sound on sound, Computer music, Advanced reverb by Paul White, Reverb basic by Hugh Robjohns

2 comments

Have your say

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..